reklama

vianoce mojej babky....

...a hoci sú obidvaja vnuci gymnazisti, postia sa z recesie do "oblátky", vraj za dobrú ženu. No, Vianoce majú zvláštne kúzlo, vôňu a náladu. Prispieva k nej všeličo,ľudia sú k sebe milší, ohľaduplnejší, byt sa ligoce čistotou, vonia koláčmi a živicou. Všetko je hotové,stromček vyzdobený, dačeky zabalené, v kuchyni navarené, napečené. Zachovajme aspoň tie zvyky, ktoré sa dajú....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu


Slávnostne vyzdobený stôl na ktorom nechýbajú jabĺčka a orechy,
ktoré prinášajú zdravie, oblátky aj med. Aj zopár mincí či šupín z kapra,
aby nám v budúcom roku nechýbali peniaze.
Na stole by mala byť zapálená sviečka, symbol svetla , ktorej
mihotajúce plamene vnášajú do izby nádych tajomstva.

Už sa len slávnostne obliecť a s ticho búšiacim srdiečkom si sadáme k stolu.
Otec rodiny prednesie vinš,vnuk berie štyri orechy a obdaruje kúty.
Bez otočenia hodí jeden orech do každého kúta. Tieto orechy
sú pre dušičky, ktoré vraj chodia do kútov a plačú, že sú hladné.
Mama potom rozdá každému oblátku s medom. Každý si zo svojej
ulamujeme, namáčame do medu a dáme každému spolustolovníkovi.
Ak niekto potom v nastávajúcom roku v živote zablúdi,
má si spomenúť na niekoho,kto mu podal vianočnú oblátku.
To mu pomôže dostať sa na správnu cestu.
A med, aby sme boli usilovní a pracovití ako včeličky.
Potom si každý rozkrojí jablko a rozbije oriešok ako symbol zdravia.
A nasleduje krupicová kaša a hrachová polievka. Obidve potraviny majú množstvo zrniečok,
čo symbolizuje hojnosť, množstvo peňazí.Potom kapustnica, bez mäsa, len s hríbami.
Deti ju majú radi a na narodeniny prosia, že namiesto torty chcú vianočnú kapustnicu.
Ako im mám vysvetliť, že vianočná kapustnica nikdy v lete nebude vianočnou- symbolizuje zdravie,
ryba -čistotu.
No a už je tu najobľúbenejšie vianočné jedlo-pupáčky.
Sú to malé pečené buchtičky ako orech, plnené lekvárom, ktoré sa zalievajú horúcim mliekom s medom.
Pupáčky v mlieku musia plávať aj pol hodinu a potom sa posypú makom, veľa maku.
Drobné zrniečka maku tiež symbolizujú bohatstvo a každý člen, tým že zje pupáčik
vraj pomôže dostať sa jednej dušičke z "očisca".
Ak vládzeme,množstvo pečiva na stole je jedným zo spôsobov ako podporiť úrodu v nastávajúcom roku.

A niečo zvoní...zatvorená izba sa pomaly roztvára. Osvetľujú ju len sviečky na stromčeku.
Všetky hnevy ustanú, nedočkavá radosť detí...
Každý teraz cíti oveľa viac ako inokedy ako je krásne byť spolu,vedieť kam a ku komu patríme.

Už som povedala, nejde mi o návraty k idyle dávnych čias. Ide mi o vnútorný obsah,hodnoty týchto sviatkov,
pokoj, lásku, radosť,aby sa usalašili v každom z nás.
A aby som moje vnúčatá neukracovala o zážitky a aby raz , keď sa možno budú túlať svetom, si vo svojej rodine povedali:
"takéto boli Vianoce mojej babky...."

Hana Čulakova

Hana Čulakova

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Občas pracujúca dôchodkyňa. Neviem, robím preto, že si chcem niečo dokazovať, alebo zaháňam samotu, či motívom sú peniaze...?Ale práca ma zatiaľ baví a ja som sa v nej našla. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu